سفر عراقچی به بغداد با هدف برقراری صلح در منطقه-راهبرد معاصر
حزب‌الله: اسرائیل با بمب خوشه‌ای به مردم لبنان حمله می‌کند فرمانده پیشین ناتو: آشفتگی بزرگ در خاورمیانه بین اسرائیل و ایران در بدترین حالت، ممکن است که با بازگشت به اواخر دهه ۱۹۳۰ می‌توانید نظیر آن را بیابید نماینده ایران در سازمان ملل: ادعا درباره اطلاع تهران از عملیات طوفان الاقصی فاقد اعتبار است الکس سالموند درگذشت ۵ شهید و ۲۳ زخمی در حملات جدید رژیم صهیونیستی به لبنان افشاگری الجزیره از نفوذ نظامیان اسرائیلی به خاک سوریه اردوغان: تل آویو تنها ثبات فلسطین و لبنان را هدف نگرفته | ما دست روی دست نخواهیم گذاشت وقوع چند انفجار در تل آویو | قطع برق در هرتزلیا، غوش دان به لرزه درآمد بیانیه فرانسه، ایتالیا و اسپانیا: حمله ارتش اسرائیل به نیرو‌های یونیفل را محکوم می‌کنیم تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بلینکن: نگران وضع اسفناک کودکان و زنان غزه هستیم مقر فرماندهی ارتش اشغالگر در پادگان کاتساویا موشکباران شد نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل: لبنان نیاز به کمک نظامی ندارد فرانسه سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد رژیم صهیونیستی: تصمیمی درباره پاسخ به ایران گرفته نشده است
سیامک کاکایی، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

سفر عراقچی به بغداد با هدف برقراری صلح در منطقه

سیامک کاکایی، کارشناس سیاست خارجی با بیان لزوم برون رفت از بحران منطقه‌ای گفت: سران کشورهای عربی و اسلامی باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قصد عملی خود را برای حل بحران نشان دهند. وزیر امور خارجه کشورمان برای تحقق این موضوع به دنبال رایزنی با سران کشورهای منطقه ازجمله مقام‌های عراقی است.
سیامک کاکایی؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 13
کد خبر: ۲۶۰۰۱۴

سفر عراقچی به بغداد با هدف برقراری صلح در منطقه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های دیپلماتیک با کشورهای منطقه، در رأس هیئتی عازم بغداد شد. وی در این سفر با وزیر امور خارجه و دیگر مقام های ارشد عراقی دیدار و درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه رایزنی خواهد کرد.
 

تأکید جمهوری اسلامی برای ایجاد ثبات درمنطقه به تعدد سفر وزیر امور خارجه کشورمان منجر شده است


سیامک کاکایی، کارشناس سیاست خارجی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد به «راهبرد معاصر» گفت: جمهوری اسلامی ایران در دو هفته گذشته سیاست محوری مبتنی بر رایزنی با کشورهای منطقه و گفت وگو با رؤسای کشورهای مختلف به ویژه محور عربی – اسلامی را در پیش گرفته است تا با هم اندیشی و وحدت عمل در راستای کمک به مردم غزه و لبنان چاره اندیشی شود.
 
وی افزود: به نظر می آید بخشی از سفر منطقه ای وزیر امور خارجه و تلاش های رئیس جمهور ایران اسلامی در سفرهای روزهای اخیر به کشورهای مختلف در راستای دستیابی به راهکاری با هدف برون رفت منطقه از شرایط تنش سیاسی و نظامی است.
 
کارشناس سیاست خارجی رژیم صهیونیستی را مسبب تنش های سیاسی و نظامی در منطقه خواند و عنوان کرد: برون رفت از بحران منطقه زمانی حاصل می شود که سران کشورهای عربی و اسلامی در کنار جمهوری اسلامی ایران قصد عملی برای این موضوع داشته باشند، لذا وزیر امور خارجه برای تحقق این هدف مترصد رایزنی های مختلف با سران کشورهای منطقه ازجمله گفت وگو با سران عراقی در بغداد است.
 
کاکایی گفت: عراقچی پیش تر با سفر به عربستان و سوریه این باور را در منطقه ایجاد و این تصویر را از جمهوری اسلامی بر اذهان عموم مردم منطقه و عرصه بین الملل حک کرد که ایران تلاش بسیاری برای جلوگیری از کشتار دسته جمعی در غزه و لبنان انجام داده است و می دهد.
 
وی افزود: ایران خواستار همکاری و همراهی هر چه بیشتر کشورهای تأثیرگذار منطقه است. تأکید جمهوری اسلامی برای ایجاد ثبات در منطقه به تعدد سفر وزیر امور خارجه کشورمان منجر شده که از بسیاری ابعاد حائز اهمیت است. حتی بعد از سفر به عراق، عراقچی برای حصول نتیجه بهتر و گسترش رایزنی ها می تواند به ترکیه یا سایر کشورها ازجمله مصر سفر کند.
 
کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: امید می رود سایر کشورهای منطقه در کنار جمهوری اسلامی ایران تلاش مضاعفی برای گسترش گفت و گوهای دو یا چندجانبه در راستای افزایش فشار بر آمریکا و حامیان غربی رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار دهند. به نظر می آید این راه باید به درستی طی شود، زیرا صهیونیست ها راهی برای ثبات منطقه باقی نگذاشته اند.
 
وی گفت: تکرار و تداوم جنایت های رژیم صهیونیستی و حمایت پیدا و پنهان آمریکا و اروپا از این رژیم باید کشورهای مسلمان منطقه را به سمت حمایت از فلسطین و یافتن راهکارهایی برای فشار بر صهیونیست ها در راستای پذیرش آتش بس سوق دهد.
 

امید می رود سایر کشورهای منطقه در کنار جمهوری اسلامی ایران تلاش مضاعفی برای گسترش گفت و گوهای دو یا چندجانبه در راستای افزایش فشار بر آمریکا و حامیان غربی رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار دهند


کاکایی عنوان کرد: نزدیک به دو هفته گذشته که بحران در لبنان بالا گرفت، ایران خواستار برگزاری نشست فوق العاده کشورهای اسلامی شد، اما این نشست تاکنون برگزار نشده است. وزیر امور خارجه قصد دارد با سفر به کشورهایی مانند عربستان و عراق به عنوان کشورهای تأثیرگذار عربی و مسلمان که در سازمان کنفرانس اسلامی نقش دارند، به سمت یافتن راهکاری عملی هدایت کند تا دست رژیم صهیونیستی برای بحران آفرینی و تنش زایی بیش از این باز نباشد.
 
کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: در صورت همکاری و همراهی کشورهای مسلمان منطقه با ایران می توان راهی برای کاهش آلام و مشکلات مردم غزه و لبنان یافت؛ در غیر این صورت اگر کشورهای عربی تماشاچیان این میدان باشند، با گستاخ کردن رژیم صهیونیستی دیر یا زود صهیونیست ها جرئت و جسارت آتش افروزی در کل منطقه و به تبع آن تحمیل خسارت های جدی را به کشورهای مسلمان منطقه می یابند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار